Followers

Islam Sebagai Jalan Penyelesaian

Sambungan dari kuliah perkaderan yang dipetik dari Kitab Risalah Pergerakan Ikhwanul Muslimin. Bahagian ke 2 dalam tajuk DAKWAH IKHWANUL MUSLIMIN, DAKWAH ABAD EMPAT BELAS HIJRIYAH.

Oleh kerana itu, (wahai pemuda) perbaharuilah iman, kemudian tentukan sasaran dan tujuan langkah anda. Sesungguhnya, kekuatan pertama adalah iman, buah dari iman ini adalah kesatuan, dan kesimpulan dari kesatuan adalah kemenangan yang gilang gemilang. Oleh kerananya, berimanlah anda, eratkanlah ukhuwah, sedarilah, dan kemudian tunggulah (setelah itu) datangnya kemenangan.

"Berikan khabar gembira kepada orang-orang yang beriman.: Dunia ini sedang dalam keadaan gundah gulana. Semua sistem yang ada telah gagal melakukan pembaikan. Sesungguhnya, tidak ada jalan keluar dari permasalahan itu kecuali Islam. Oleh kerananya, maralah kehadapan dengan asma Allah untuk menyelamatkannya. Semua orang sedang menunggu datangnya seorang penyelamat, dan penyelamat itu tiada lain kecuali risalah Islamiyah, di mana kalian yang membawa lenteranya dan memberikan khabar gembira kepada manusia tentang kewujudannya.

Wahai pemuda !
Sesungguhnya, manhaj Ikhwanul Muslimin itu telah jelas dari segi tahapnya dan langkah-langkahnya. Anda sebenarnya mengetahui apa yang kami inginkan dan kami amat memahami apa saja prasarana yang gunakan untuk mewujudkan kemahuan itu. Pertama-tama, kami menginginkan seorang yang muslim dalam pola pemikiran dan akidahnya, dalam moraliti dan perasaannya, serta dalam amal dan perilakunya. Ini merupakan salah satu keupayaan pembentukkan individu mukmin dalam dakwah kami. Setelah itu, kami menginginkan terbangunnya rumah tangga yang Islami juga dalam pola pemikiran dan akidahnya, dalam moraliti dan perasaannya, serta dalam amal dan perilakunya. Untuk itu, kami juga memperhatikan kaum wanita sebagaimana perhatian kami kepada kaum pemuda. Kami juga memperhatikan anak-anak sebagaimana perhatian kami kepada pemuda.

Setelah itu, kami juga menginginkan bangsa yang muslim. Untuk itulah, kami berusaha agar dakwah kami sampai ke setiap pelusuk, suara kami dapat didengari di setiap tempat, fikrah kami dapat difahami dengan mudah, serta dapat menerjah ke seluruh penjuru desa, kota, dan pusat-pusat kegiatan. Untuk itu, kami tidak akan menyia-nyiakan potensi dan prasarana yang ada. Setelah itu, kami menginginkan sebuah pemerintahan Islam yang dapat memimpin bangsa menuju masjid dan membimbing manusia kepada hidayah Islam, sebagaimana pemerintahan Islam sebelumnya yang telah berhasil membawa mereka ke jalan itu dengan bimbingan para sahabat Rasul, seperti Abu Bakar dan Umar ra.

0 comments:

Post a Comment